Το Πρόγραμμα του Κλάδου Οδηγών με σύνθημά του “Αλλα-ΓΗ / Άλλη-ΓΗ” είναι διετές ξεκινώντας από το Νοέμβριο του 2021 και τελειώνοντας το Μάιο του 2023. Το 2022, φωνάζουμε “ΑλλαΓΗ / ΆλληΓΗ *365,26 ηλιακές ημέρες*”
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται η “Αλλα-ΓΗ”. Οι Εκπαιδευόμενοι Αστροναύτες, καλούνται να φέρουν σε πέρας Αποστολές με την Ενωμοτία-Υποπλήρωμα και την Ομάδα-Πλήρωμα, ώστε να μπορέσουν να αποκτήσουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που χρειάζονται, για να γίνουν οι Επίλεκτοι Αστροναύτες και να ταξιδέψουν στο ΔιάSTEAMα!
Τον δεύτερο χρόνο του Προγράμματος, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην “ΆλληΓΗ”. Οι Οδηγοί - Αστροναύτες, έχοντας αποκτήσει όλα τα απαραίτητα εφόδια, είναι έτοιμοι να επιβιβαστούν στο ΔιαSTEAMόπλοιό τους και να απογειωθούν προς το ΔιαSTEAMα. Ένας Αστροναύτης έχει επαρκή γνώση της ζωής στο διάστημα και της σχέσης του ανθρώπου με αυτό. Θα καταφέρουν οι Οδηγοί να εφαρμόσουν όλα όσα έμαθαν στην Εκπαίδευσή τους ως Αστροναύτες;
Το ακρωνύμιο αναφέρεται στους Ακαδημαϊκούς Κλάδους της Επιστήμης:
Science- Επιστήμη (αφορά στις Θετικές κυρίως Επιστήμες)
Technology-Τεχνολογία
Engineering-Μηχανική
Mathematics-Μαθηματικά
Αν μέσα στους Κλάδους αυτούς εντάξουμε και την Τέχνη (Art), μιλάμε πλέον για το STEAM.
Το STEAM είναι ένα εκπαιδευτικό “εργαλείο” που χρησιμοποιείται παγκοσμίως. Ουσιαστικά αναφέρεται στο συνδυασμό και την αλληλεπίδραση των τεσσάρων Επιστημών και της Τέχνης για τη δημιουργία μιας δι-επιστήμης που έχει να προσφέρει πολλά. Έχει τη δική του φιλοσοφία και φέρνει στο επίκεντρο της γνώσης το παιδί. Φέρνει νέες μεθόδους, μη τυπικής μάθησης, που εγείρουν τη φαντασία και την περιέργεια των παιδιών για να αναπτύξουν τις ανακαλυπτικές-διερευνητικές δεξιότητές τους. Η εφαρμογή του STEAM - σε αντίθεση με την παραδοσιακή και τη μαθηματική προσέγγιση μετάδοσης γνώσης - είναι η συνδυασμένη μέθοδος μετάδοσης γνώσης που στόχο έχει να δείξει πώς οι επιστημονικές μέθοδοι μπορούν να εφαρμοστούν στην καθημερινότητα. Αναπτύσσει την υπολογιστική σκέψη και επικεντρώνεται στις εφαρμογές του για την επίλυση προβλημάτων.
Στόχος του STEAM είναι να παρέχει σε όλα τα παιδιά ίσες ευκαιρίες για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, ενθαρρύνοντάς τα να απαντούν σε ερωτήματα και να συμμετέχουν σε παιγνιώδεις δραστηριότητες σε θέματα Επιστήμης, Μαθηματικών, Μηχανικής, Τεχνολογίας και Τέχνης.
Το STEAM είναι μια προσέγγιση στην εκμάθηση και την ανάπτυξη και συμπεριλαμβάνει τους Κλάδους των Θετικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Μαθηματικών και της Τέχνης.
Στόχος του STEAM είναι να δώσει εφόδια ώστε να αναπτύσσονται οι ακόλουθες δεξιότητες:
Κριτική ανάλυση (critical analysis)
Ομαδική δουλειά (teamwork)
Ανεξάρτητος τρόπος σκέψης (independent thinking)
Ανάληψη πρωτοβουλιών (initiative)
Επικοινωνία (communication)
Ψηφιακές γνώσεις (digital literacy)
Ικανότητα Συνδυαστικής Σκέψης (combinatorial thinking)
Επίλυση προβλήματος (problem solving)
Δημιουργικότητα (creativity)
Με μία πιο προσεκτική ματιά, παρατηρούμε ότι οι στόχοι του STEAM δεν είναι άγνωστοι σε εμάς τους Οδηγούς, καθώς δε διαφέρουν πολύ από τους Στόχους του Οδηγικού Παιδαγωγικού μας Προγράμματος! Το Ο.Π.Π. βασισμένο στους τρεις άξονες, Προσωπική Ανάπτυξη, Κοινωνική Προσφορά, Ζωή στη Φύση, προσφέρει στους Οδηγούς ευκαιρίες για:
να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να γίνουν ικανοί να παίρνουν αποφάσεις.
να μάθουν την αξία της ομαδικής δουλειάς και να αναπτύξουν ηγετικές ικανότητες, να προκαλέσουν τους εαυτούς τους σε νέες περιπέτειες και να αποκτήσουν εμπειρίες.
να αναπτύξουν το δικό τους προσωπικό σύστημα αξιών, ώστε να δίνουν νόημα και κατεύθυνση στη ζωή τους.
να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και τις ικανότητές τους.
να κάνουν νέες φιλίες και να διασκεδάζουν.
να μάθουν να προσαρμόζονται σε νέες συνθήκες
να γίνουν πιο δίκαιοι, ευγενικοί και τίμιοι.
να κατανοούν και να μαθαίνουν τον κόσμο, τους ανθρώπους και τις διαφορετικές κουλτούρες.
να αγαπούν και να προστατεύουν το φυσικό περιβάλλον.
Συνεπώς, ο συνδυασμός της εκπαιδευτικής μεθόδου STEAM με το Οδηγικό Παιδαγωγικό Πρόγραμμα έχει να προσθέσει πολλά στο διετές Πρόγραμμα Χρονιάς του Κλάδου Οδηγών, να φέρει την “ΆλλαΓΗ” και μέσα από το Πρόγραμμα αυτό οι Οδηγοί
να μάθουν όχι μόνο για την ίδια τη δι- επιστήμη, αλλά και για την σημασία της ως στάση ζωής, ως μέσο αυτοβελτίωσης και εκπλήρωσης των ονείρων τους,
να ευαισθητοποιηθούν και να αναλάβουν δράση σε θέματα που αφορούν στην κοινωνία μας και το οικοσύστημά μας,
να αντιληφθούν ότι η δική τους ευημερία εξαρτάται από την ποιότητα του πλανήτη και του κοινωνικού περιβάλλοντός μας,
να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές προκλήσεις και να φέρουν θετική αλλαγή.